سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترین دستیار دانش بردباری است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 92 مهر 29 , ساعت 6:24 عصر

ستون نویس روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط با اشاره به مساله همگرایی در روابط ایران و آمریکا تاکید کرد که این کشور برای تامین منافعش در خاورمیانه چاره ای جز برقراری روابط با ایران را ندارد.

به گزارش پارس،«احمد المصری» ستون نویس روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط و کارشناس مسائل ایران در گفت و گو با تسنیم با اشاره به رویکرد همگرایی در روابط میان ایران و آمریکا گفت: پس از آنکه برای آمریکا مشخص شد که نمایندگانش در منطقه خاورمیانه یعنی برخی کشورهای اسلامی و عربی نمی توانند کمکش کنند تا به اهدافش برسد و انتظاراتی که از آنها داشت برآورده نکردند تلاش کرد در روابطش با کشورهای منطقه تجدید نظر کند. همچنین آمریکا از چندین بحران از جمله بحران های اقتصادی و مالی رنج می‌برد و ما می بینیم که این روزها به علت بدهی ها اگر نتواند مشکلاتش را حل کند چه بسا طی سه چهار روز اقتصادش از هم فرو بپاشد.

وی با اشاره قطع بودن روابط بین تهران و واشنگتن طی سه دهه گذشته، افزود: به علت دشمنی طولانی مدت با ایران برای آمریکا ثابت شده است که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قدرت منطقه ای است و باید به شکلی از اشکال با ایران از در همکاری وارد شود.آمریکا با کشورهای دیگر منطقه به تساوی برخورد نمی کند، ولی اکنون ملاحظه می کنیم از در همکاری متقابل با ایران وارد شده است. آمریکا با کشورهای دیگر منطقه به مثابه وابسته و تابع برخورد می کند اما با ایران به گونه ای دیگر برخورد می‌کند.

المصری به برخی مخالفت ها و نگرانی ها در ایران در مورد برقراری روابط با آمریکا اشاره کرد و گفت: اگر چه برخی از محافظه کاران در ایران با چنین نزدیکی و برقراری روابط مخالف هستند اما باید به آنها گفت که نزدیکی ایران و آمریکا به سود ایران تمام می شود. ایران کشور ضعیف یا وابسته به کشورهای دیگر نیست. در ایران نظام دموکراتیک برقرار است و آمریکایی ها این را می دانند. در ایران برخلاف دیگر کشورهای منطقه نظام دیکتاتوری حاکم نیست زیرا در این کشور همه چیز باید در مجلس مطرح شود و در مورد آن رای گیری شود؛ مجلسی که نمایندگان ملت در آن حضور دارند. اما در دیگر کشورهای منطقه این حاکم و پادشاه است که حرف اول و آخر را در مورد همه چیز می زند. بنا براین نباید نگران برقراری روابط با آمریکا بود.

وی تصریح کرد: اگر چه جانب احتیاط در برقراری روابط با آمریکا را باید رعایت کند و به نظر می رسد این بار آمریکا برای برقراری روابط با ایران صداقت دارد زیرا سیاست هایش را در تعامل با کشورهای وابسته به خود شکست خورده دیده است.

ستون نویس روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط با بیان اینکه آمریکا برای تامین منافعش در خاورمیانه چاره ای جز برقراری روابط با ایران را ندارد گفت:آمریکایی ها دیدند که ایران سه چهارم برگ برنده ها را در منطقه در اختیار دارد .ایران در بیشتر کشورهای عربی و اسلامی منطقه از جمله سوریه، لبنان و حتی فلسطین و دیگر کشورهای منطقه نفوذ دارد و از روابط خوبی با بیشتر کشورها برخوردار است. بنا بر این واشنگتن به این نتیجه رسید که اگر بخواهد منافعش در منطقه تامین شود باید با ایران روابط خوبی برقرار کند و به این کشور امتیاز دهد. ما دیدیم که ایران هیچ عجله ای برای برقراری روابط با آمریکا نداشته و ندارد. بلکه این آمریکایی ها بودند که برقراری روابط را پیشنهاد دادند. این اوباما و جان کری بودند که مساله برقراری رابطه با تهران را مطرح کردند.

وی افزود: ایران همیشه این را می گفت که آمریکا نباید تهدیدش کند و می گفت با هر کسی که حقوق یا خاکش را تهدید کند به شدت برخورد می کند.ایران همیشه آماده هر گونه رویارویی بوده است.اکنون این ایران است که در جایگاه قوی و قدرت قرار دارد و نه در جایگاه ضعف.

المصری در مورد تناقض و دوگانه گرایی آمریکا و اظهارت ضد و نقیض و تهدید ایران گفت: این دو گانه گرایی در دنیای سیاست طبیعی است البته همانطور که آمریکایی ها ایران را به اعمال تحریم ها تهدید می کنند ایرانی ها هم آمریکایی ها را متقابلا تهدید می‌کنند و این تهدیدات و این دو گانه گرایی در فن سیاست امری طبیعی است و تلاش برای تحمیل شروط خود پیش از هر گونه مذاکراتی است. به نظرم بنده ایرانی ها طی این ده پانزده سال اخیر در سیاست خبره شده اند و این بازی ها را به خوبی یاد گرفته اند. .ایرانی ها به وقت جنگ می جنگند و به وقت سیاست اهل سیاست ورزی اند، برخلاف اعراب که نه بلندند بجنگند و نه اهل سیاست هستند.اعراب نه اهل جنگند و نه اهل سیاست.

وی مذاکرات ایران و غرب در مورد مساله هسته ای ایران را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظرم مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 در مسیرمثبتی پیش می رود و به نتیجه می رسد زیرا نه آمریکا و نه کشورهای اروپایی در شرایط مناسبی نیستند که حتی بتوانند شرایط خود را بر ایران تحمیل کنند.ما حوادث سوریه را دیدیم که چگونه غربی ها نتوانستند که کاری را از پیش برند.

کارشناس مسائل ایران، غنی سازی را حق ایران خواند و عنوان کرد: غنی سازی اورانیوم توسط ایران حق قانونی ایران است.ایران بارها اعلام کرده است که فعالیت های هسته ای اش مسالمت آمیز است و حتی اگر مسالمت آمیز هم نباشد آمریکا در ابتدا باید برود سراغ رژیم صهیونیستی که زرادخانه هسته ای دارد. آمریکا چرا سراغ هند و پاکستان نمی رود. آمریکا خودش چرا خودش را سلاح های هسته ای عاری نمی کند. آمریکا تنها کشوری است که از سلاح های هسته ای استفاده کرده است.

المصری به نیاز آمریکا به ایران نیز اشاره و خاطرنشان کرد:به نظر من آمریکا برای تامین منافع خود در منطقه به ایران به شدت نیاز دارد. ایران تنها کشوری است که این قدرت را دارد که امنیت را در منطقه و حوزه خلیج فاس تامین کند دیگر کشورها عددی به شمار نمی روند و فقط برخی از آنها به لحاظ اسمی بزرگ هستند اما هیچ نیستند و به عبارتی در سیاست خارجی هیچ قدرتی ندارند اما ایران برگ برنده های زیادی در منطقه دارد و در نهایت آمریکا منافعش را از راه برقراری روابط با ایران در منطقه می تواند تامین کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران نباید از حق خود در غنی سازی اورانیوم چشم پوشی کند، گفت: ایران نباید از حق خود برای غنی سازی اورانیوم نباید چشم پوشی کند و ما این را در سخنان وزیر خارجه ایران شنیدیم و دیدیم.همچنین ایران باید تاکید کند این حقش است که از منافع خود و همپیمانان خود در منطقه دفاع کند همانطور که آمریکا در همه اشکال برای تامین منابع خود و رژیم صهیونیستی دفاع می‌کند. واقعیت این است که این ایران است که از قدس و فلسطین حمایت می‌کند و این امام خمینی (ره)بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بود که روز جهانی قدس را اعلام کرد.ایران باید از در مورد بسیاری مسائل دیگر با امریکا مذاکره کند.

وی افزود: این را نیز باید بگویم که واگذار کردن مسائل دنیای اسلام و مقدسات اسلام به اعراب و گذشت شصت سال جنگ و مذاکره هیچ کاری برای آنها نکرد و برای فلسطینی ها هیچ ارمغانی به بار نیاورد. بنا بر این بهتر است که چنین پرونده هایی را به ایران واگذار کنیم زیرا ایران قدرت و توان دارد و هر کسی هم بخواهد حقی را بگیرد یا با طرف مقابل مذاکره کند باید قدرت داشته باشد.

المصری در پایان گفت: ایرانی ها باید به آمریکایی ها بفهمانند که این ایران است که بزرگ و سرور منطقه و خلیج فارس است و در اقیانوس هند تا دریای مدیترانه می تواند حضور داشته باشد.ما دیدیم که چگونه ناوگان دریایی ایران در دریای سرخ و مدیترانه و خلیج فارس حضور فعال دارد و این را باید آمریکا بپذیرد.از سوی دیگر ایران اعلام کرد که می خواهد در اقیانوس اطلس نیز حضور دریایی پیدا کند چرا که نه؟ این حق ایران است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ