سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ـ در سفارش به هشام : مبادا که حکمت را فرو افکنی و آن را نزد نادانان بنهی . [امام کاظم علیه السلام]
 
سه شنبه 92 آبان 7 , ساعت 9:15 صبح

صحبتهای اخیر نعیمه اشراقی و کامنتی که در صفحه فیسبوک منسوب به وی نوشته و توهینی که به خانواده شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی شد، موجب برانگیخته شدن احساسات خانواده های شهدا و اقشار مختلف مردم شد. البته هنوز معلوم نیست بعد از ماجرای حجاب و شعار مرگ بر آمریکا و حمایت از گروهک هایی نظیر نهضت آزادی، این لطیفه جدید درخصوص پاسدارها و همسران شهدا، برای چه هدفی نوشته شده است اما به نظر می رسد مهمترین اثر این جمله کوتاه و گفتن آن از سوی منتسبین به امام، از بین بردن روحیه ایثار و شهادت در میان مردم باشد.

یکی از پررنگ ترین موارد احساس دِینِ امام راحل نسبت به مردم انقلابی ایران، آنجایی است که ایشان در ششم تیر ماه 1359 در جمع سرپرست بنیاد شهید و خانواده های شهدای انقلاب به عدم بهبود و اصلاح امور در زمینه‏ های گوناگون کشور به شدت اعتراض می کنند. امام (ره) پس از مرور زحمات و مصیبت های خانواده شهدای انقلاب می گویند: «من از شما ها عذر می ‏خواهم. من از ملت ایران عذر می ‏خواهم. من از این مادرهایی که بچه ‏های خودشان را از دست دادند، معذرت می ‏خواهم. من از این برادرهایی که عزیزان خودشان را دادند، از دست داده ‏اند، معذرت می ‏خواهم. من از این ارتشی هایی که جوانان خودشان را از دست داده ‏اند، از این پاسدار ها که جوان های خودشان را از دست داده ‏اند و برادران خودشان را، معذرت می ‏خواهم که عُرض? این را ندارم که کار را درست کنم. من از حضرت مهدی سلام‏ اللّه‏ علیه من از پیشگاه پیغمبر اکرم معذرت می ‏خواهم. من از پیشگاه ولی عصر امام مهدی سلام‏ اللّه‏ علیه معذرت می ‏خواهم. من از پیشگاه ملت ایران معذرت می ‏خواهم. من از شما برادران، برادران ارتشی، برادران پاسدار، برادران ژاندارمری و سایر قوای انتظامی که در راه اسلام جوان های خودشان را دادند، معذرت می ‏خواهم. ما نتوانستیم برای شما کاری انجام بدهیم. ما ضعیف هستیم. ما باز گرفتار کاغذبازی هستیم. ما باز گرفتار آرم هایی شاهنشاهی هستیم. مملکت ما باز مملکت شاهنشاهی است. وزارتخانه‏ های ما، وزارتخانه ‏های ما باز وزارتخانه ‏های طاغوتی است و ما نتوانستیم این ها را اصلاح کنیم. باید به اسرع وقت اصلاح شود و اگر اصلاح نشود به اسرع وقت اصلاح می ‏کنیم» .

البته در شرایطی که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) درباره این اظهارات، تنها و تنها سکوت می کرد، خانواده شهدا، واکنش قابل توجهی از خودنشان دادند و در نهایت با وارد شدن مجلس شورای اسلامی به بررسی این موضوع و همچنین تشکیل کمیته های مردمی برای حفظ آثار و رهنمون های امام راحل نشان داد، مردم به منسوبین امام تذکر دادند که نمی توان به این سادگی ها مانند روزهای اصلاحات، سیاست «امام زدایی» را در جامعه پی گرفت.

پس از این واکنش ها بود که سرانجام حجت الاسلام سید حسن خمینی تولیت آستان امام خمینی سکوتش را شکست و در صحبت هایش به نوع سبک زندگی ای که امام به دنبال آن بودند، اشاره کرده و عنوان کرد که «در خانواده ما وقتی نوه های پسری به سن بلوغ می رسیدند، امام آنها را از نشستن سر یک سفره با نوه های دختری منع می کردند. این تقیدات بسیار سنگینی که امام به ظواهر دینی داشتند را نمی توان در تحلیل شخصیت ایشان نادیده گرفت» .

او با تاکید بر اینکه امام تمام کارها را برای دین خدا انجام می داد ؛ چه انقلاب و چه نوع و سبک زندگی امام دینی و برای حفظ شئون دینی در جامعه بود، به موضوع موسیقی اشاره کرده و گفته «در بحث موسیقی، امام  شب ها که رادیوهای بیگانه را گوش می کردند، به محض آنکه صدای موسیقی از رادیو بلند می شد، آن را قطع می کردند؛ لذا همه افراد باید مراقب باشند که خدای نکرده امام را به گونه ای تحلیل نکنند که بُعد عنایت ایشان به فقه و احکام فقهی، بخصوص مظاهر اجتماعی و فرهنگی دین، کمرنگ جلوه داده شود» .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ