سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] آنان را طاعت دارید که در ناشناختنشان عذرى ندارید . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 92 آبان 7 , ساعت 9:12 صبح

امام درباره حجاب، آمریکا و موسیقی چه می گفت

در دورانی که موسسه حفظ و نشر آثار امام بیشتر به حمایت از خاطره سازان از امام خمینی می پردازد تا افکار امام، شاید باید به سراغ ایشان و صحبت های حضرت امام (ره) رفت تا بهتر بتوان به شبهاتی که این روزها مطرح می شود پاسخ گفت.

امام درباره حجاب، آمریکا و موسیقی چه می گفت

به گزارش امید به نقل از تسنیم، این روزها هجمه های زیادی علیه اندیشه و نظرات امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی راجع به مسائل سیاسی و اجتماعی روز مطرح می شود که عمدتا این تلاش ها از جانب افراد نزدیک به امام و منتسبین به ایشان است. اگر امروز این افراد با طرح مسائلی جنجالی، شبهه هایی را راجع به نظرات و اندیشه های رفیع امام مطرح می کنند، به دلیل هجمه هایی است که از سالها پیش به صورت مستمر علیه افکار و راه امام مطرح می شد.

به جرات می توان گفت دوران اصلاحات، دوران مظلومیت راه و اندیشه امام بود. در آن دوران، اصلاح طلبان تا جایی پیش رفتند که اعلام کردند می خواهند برای همیشه این رهبر بزرگ را به موزه تاریخ بسپارند اما تاریخ نشان داد حرکت های اینچنینی با درایت و تدبیر مردم راه به جایی نمی برد. دوران اصلاحات و بعد از آن، دوران فتنه پس از انتخابات سال 88 دوران مظلومیت امام بود. با این حال این تحرکات نیز امروز نیز با نقل خاطره از امام و حتی لطیفه سازی ها ادامه دارد.

در دورانی که موسسه حفظ و نشر آثار امام در برابر این حرکات، بیشتر به حمایت از خاطره سازان از امام خمینی می پردازد تا افکار امام، شاید باید به سراغ ایشان و صحبت های حضرت امام (ره) رفت تا بهتر بتوان به شبهاتی که این روزها از منتسبان به ایشان مطرح می شود، پاسخ گفت. به همین دلیل در این گزارش به چند شبهه مطرح شده و البته پاسخهای صریح امام راحل (ره) به این افکار و عقاید پرداخته شده است.

*حجاب درمقابل انقلاب رنگها!

نعیمه و زهرا اشراقی، دو تن از نوادگان بنیانگذار انقلاب اسلامی بودند که اظهارنظرات آنها درخصوص امام خمینی (ره) ، تعجب مردم را برمی انگیخت.   این دو خواهر به دلیل نزدیکی فکری و خانوادگی با طیف اصلاح طلبان، هر روز شبهات جدید را علیه مسائلی که امام با صراحت به آن پرداخته بودند، مطرح می کردند. همین چند وقت پیش بود که زهرا اشراقی در گفت و گو با یکی از سایت های خبری عربی از مکروه بودن چادر مشکی و رنگ مشکی در لباس خانم های ایرانی گفت و بیان کرد که امام نیز با رنگ مشکی مخالف بودند و آن را مکروه می دانستند. البته او و خواهرش پیش از این نیز  با توسل به برخی گفته ها و خاطره سازی ها از امام (ره) بیان می کردند که رنگ مشکی رنگ خوبی برای چادر نیست و صراحتا از تنفر خود از پوشش چادر می گفتند.

به گزارش تسنیم، زهرا اشراقی 10 سال پیش در گفت و گو با خبرنگار نیویورک تایمز گفته بود: «متاسفانه چادر را به زور به زنان تحمیل کرده اند» . او همچنین به پیش بینی یکی از دوستانش اشاره کرده که قرار است تا 2 سال آینده حکم آزادی حجاب را اعلام کنند. اشراقی بیان کرده بود که حجاب باید جاذبه داشته باشد و به همین دلیل به دنبال ایجاد انقلاب رنگ در پوشش خانم های ایرانی است! او حتی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، در پاسخ به خانمی که گفته بود من در این مراسم با لباس های رنگی آمده ام، گفت: باید رنگ را به جامعه بپاشیم.

نعیمه اشراقی هم در اکثر گفت و گوهایی که با رسانه های داخلی و خارجی داشته است، کلمه چادر را به عنوان محور کلیدی گفت و گوهایش انتخاب کرده و بیان کرده بود: «به خاطر شرایط خانوادگی مجبور به استفاده از چادر هستم وگرنه به آن اعتقادی ندارم. اما این مسئله که حکومت بیاید و حجاب را اجباری کند، از نظر شرعی، برای من جای شک است. در اینکه حجاب مسئله ای فردی است یا اجتماعی، بحث و نظر بسیار وجود دارد. ولی باید در نظر گرفت که برای رعایت نکردن حجاب، برعکس دزدی، روزه خواری و… ، حدی در دین تعیین نشده است و به باور من، اجباری کردن حجاب وقتی معنا پیدا می کرد که دین، حدی برایش قائل شده باشد. در غیر این صورت، مانند نماز نخواندن که حدی ندارد، و ما نمی توانیم فرد تارک نماز را زندانی یا مجازات کنیم، اجباری کردن حجاب هم از نظر شرعی پشتوانه ای ندارد» .

در این میان اما این پرسش مطرح می شود که دیدگاه امام خمینی (ره) پیرامون چگونگی ظهور و بروز خانمها در جامعه چه بوده است؟ امانم خمینی در سخنانی فرموده اند: «از خیانتهای بزرگی که به ملت ما شد این بود که نیروی انسانی ما را از ما گرفتند… بانوان ما را ملعبه کردند؛ بانوان ما را مثل عروسک ها کردند. بانوان ما جنگ جو بودند، اینها خواستند ننگ جو باشند! و خدا نخواست. اینها اهانت به مقام زن کردند. اینها می‏ خواستند زن را مثل شی، مثل یک چیز، مثل یک متاع به این دست و آن دست بگذرانند. اسلام زن را مثل مرد در هم? شئون در همه شئون می خواهد، همان طوری که مرد در همه شئون دخالت دارد زن هم دخالت دارد. همان طوری که مرد باید از فساد اجتناب کند، زن هم باید از فساد اجتناب کند. زنها نباید ملعب? دست جوانهای هرزه بشوند. زنها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدای ناخواسته بَزَک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زنها باید انسان باشند؛ باید با تقوا باشند. زنها مقام کرامت دارند. زنها اختیار دارند؛ همان طوری که مردها اختیار دارند. خداوند شما را با کرامت خلق کرده است، آزاد خلق کرده است. خداوند همان طوری که قوانینی برای محدودیت مردها در حدود اینکه فساد بر آنها راه نیابد دارد، در زنها هم دارد. همه برای صلاح شماست. هم? قوانین اسلامی برای صلاح جامعه است. آنها که زنها را می‏ خواهند ملعب? مردان و ملعب? جوانهای فاسد قرار بدهند، خیانتکارند. زنها نباید گول بخورند؛ زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود با سرِ باز و لخت! این مقام زن نیست؛ این عروسک بازی است نه زن. زن باید شجاع باشد؛ زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند. زن آدم‏ساز است؛ زن مربی انسان است. »

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، الزام به حجاب بانوان در اداره ها و سطح کشور را از اولویت های برنامه های فرهنگی نظام قرار دادند و ذره ای در این امر نرمش از خود نشان ندادند، چرا که بی حجابی و بی بندوباری را به حق ترفند استعمار برای تخدیر و به نابودی کشیدن نسل کشورها می دانستند. بنابر این از همان روزهای اوّل انقلاب به مسئولان دولت وقت، برای جلوگیری از بی حجابی نهیب زدند: «الان وزارتخانه‏ ها- این را می گویم که به دولت برسد، آنطوری که برای من نقل می کنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه های اسلامی نباید زن های (بی حجاب) بیایند، زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند. » (صحیفه نور ج‏6 329)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ